Joan Miró a jeho Mont-roig del Camp /1919 je obrazem katalánského města, kde Miró startoval kariéru . Podařilo se mu vyhnout tehdy převládajícímu kubismu a abstrakcím a tak se jeho obrazům říká, že mají katalánskou identitu, což se ve Španělsku místy cení (no, jen v Katalánsku!).
Za další dva roky namaluje asi nejslavnější Farmu (budete se možná hádat, zda to není Harlekýnův karneval?). Pak mu dojde, že štěstí ho čeká v Paříži, kam vypadne a Farmu nabídne za přemrštěných 5000 franků. Koupil ji jeho boxerský sparing partner, amík jménem Hemingway (popůjčoval si na ni v barech od kámošů). Já Farmu tak rád nemám, takže dávám Mont-roig, který je vidět v Barceloně.
Barevná paleta obrazu Mont-roig del Camp je živá a pestrá, což je pro Miróa typické. Používá syté odstíny zelené, modré a hnědé, které dodávají obrazu pocit slunečního jasu a tepla středomořského klimatu. Detaily zahrad a budov jsou zpracovány s láskou k místnímu prostředí a odrážejí jeho vnímání každodenního života v Katalánsku.
Tento obraz představuje významný přechod v Miróově tvorbě, kdy se začal odklánět od čistého realismu a postupně směřoval k více symbolickému a abstraktnímu vyjádření. „Mont-roig del Camp“ tak zůstává důležitým dílem, které zachycuje nejen krajinu, ale také Miróovu cestu k uměleckému rozvoji a jeho pozdější práci, která výrazně ovlivnila surrealistické hnutí.
A tady je ta Farma pro porovnání tříletého posunu v Miroově tvorbě:
Obraz Farma odráží Miroův vztah k rodnému Katalánsku a jeho venkovskému životu a již je příkladem surrealismu. Obraz je známý právě svou neuvěřitelnou pozorností k detailu a obsahuje množství prvků, které jsou vykresleny s realistickou přesností. Zároveň jsou tyto detaily poskládány do celkově surrealistické kompozice, která naznačuje přechod k Miróově pozdější abstraktnější tvorbě. Řekněme si tedy pár detailů…
- Strom symbolizuje Miróovu katalánskou identitu a jeho kořeny. Odlupující se kůra může naznačovat změnu nebo proces transformace, podobně jako Miróův umělecký přechod od realismu k surrealismu.
- Studna symbolizuje zdroj života a obnovu, protože voda je klíčovým prvkem pro přežití a růst na venkově. Miró ji umístil do centra obrazu, což zobrazuje její důležitost pro zemědělskou komunitu a každodenní život.
- Kbelík zavěšený na stromě symbolizuje propojení mezi přírodou a lidskou činností. Jeho umístění na stromě ukazuje interakci mezi přírodou a lidskou potřebou využívat přírodní zdroje pro každodenní život.
- Na obraze jsou také drobné symboly v podobě čísel nebo písmen, což odráží Miróův zájem o symboliku a významy, které překračují běžné vnímání reality. Co znamenají, se neví.