Hugh Auchincloss Steers se narodil ve Washingtonu D.C. roku 1962 a vystudoval umění na Yaleově univerzitě. Jeho tvorba je charakteristická realistickým stylem a inspirací od malířů, jako byl Edward Hopper, Thomas Eakins nebo Paul Cadmus.
Z kampácké výstavy Visions of the World jde o depresivnější obraz, i když je malovaný nádhernou expresivní technikou, těžko se prostíte od úvah nad tím, co se na obraze děje nebo může dít. Zvláště tento obraz si nechává spíše domýšlet a tak půjde o kontext, tedy o to, zda si uvědomíte, že jej malíř maloval v době americké epidemie AIDS a také to, že Steers byl gay. Dejme si tedy malou interpretaci (moji, nic vědeckého):
🔦 Kompozice a světlo: Podobně jako Hopper využívá Steers světlo k vyjádření emocí a atmosféry. Světlo proudící skrz okno a měnící obyčejný interiér v místo klidné meditace připomíná Hopperovu schopnost vytvářet scény nabité existenciální tíží.
🛏️ Samota a izolace: Motiv osamělosti a vzdálenosti postav od diváka, jakož i od sebe navzájem, rezonuje s Hopperovým zobrazením moderního člověka, který je izolován nejen fyzicky, ale i emocionálně.
🧔♂️ zachycuje dva muže v intimní situaci na provizorním futonovém lůžku situované uprostřed skromného interiéru. Otočení figur zády k divákovi, jejich nahota a jemné vzájemné gesto naznačují osobní a emocionální blízkost, ale také určitou izolaci od okolního světa. Židle v popředí, prázdná a jakoby odsunuta stranou, zesiluje pocit opuštěnosti a izolace. To jsou typické Steersovy výrazové prostředky.
💉 Steersovy obrazy často reflektují jeho osobní zkušenost s nemocí AIDS, stejně jako dobovou situaci v New Yorku 80. a 90. let. Obraz namaloval 4 roky před svou smrtí, zemřel na AIDS, byl HIV pozitivní.
🪽 Výrazným životopisným detailem je jeho poslední série obrazů, kde zobrazil sebe sama v postavě anděla v bílých botách na podpatcích. Tato symbolická postava vstupovala do životů ostatních jako anděl pomsty i ochrany, což jasně odkazovalo k jeho vlastnímu vědomí blížícího se konce a způsobu, jakým se s touto realitou vyrovnával.
Jeho matka Nina Gore Auchincloss byla poloviční sestrou slavného spisovatele Gore Vidala a nevlastní sestrou Jacqueline Kennedy Onassis, bývalé první dámy USA. Mladší bratr Burr Steers se stal úspěšným režisérem a scenáristou. Burr natočil mimo jiné film „Charlie St. Cloud“ a film „Igby Goes Down“.
Dílo lze chápat jako odkaz na křehkost lidských vztahů tváří v tvář těžkým životním okolnostem. Zdůrazněním obyčejnosti prostředí (koupelna s vanou, jednoduché zařízení bytu) a vynecháním detailních rysů tváří postav umělec poukazuje na univerzálnost situace – na to, jak nemoc, láska či smutek mohou být součástí každého života, skrytého za zdánlivě všedními fasádami.
Obraz Fulton Couch si můžete prohlédnout do konce března 2025 na výstavě muzea Kampa nazvané Visions of the World, mimo jiné s díly Davida Hockneye nebo Kehinde Wiley. Je to slušný průřez děl zaměřených na postavy a osoby, příjemně strávená hodinka na Kampě :) Gratis k tomu je vstup na výstavu soch Tomáše Rajlicha, na kterou byste asi samostatně nešli…
Na výstavě najdete i druhý jeho obraz Two Men and a Woman z roku 1992.