Georges Seurat a jeho obraz Koupání v Asnieres namalovaný roku 1884 je nádherný příklad pointilismu a postimpressionismu. Obraz je doslova vytečkován, větší plochy vznikly horizontálními tahy štětce, tedy malířskou technikou, kterou Seurat ve svém ranném období právě rozvíjel. V tuhle chvíli mu nicméně zbývalo sedm let života.
Zpět k obrazu:
- Místo kdysi daleko od Paříže (8 km), dnes součást metropolitní Paříže. V té době ale místo prudkého rozvoje průmyslu i urbanismu.
- Zachycuje poklidné odpoledne po práci.
- Postavy jsou na první pohled nejednoznačné, neidetifikovatelné, ale podle pokrývek hlavy víme, že jde o dělníky. Nejvýraznější barva na obraze je právě pokrývka hlavy.
- Továrny jsou v pozadí, Seurat ale nepřipustil, aby dým z nich rušil scenérii obrazu.
- A tím se také Seurat liší od impresionistů. Nejenom technikou. Jeho obraz zobrazuje namísto lesku smetánky dělnickou třídu a zjevně okraj průmyslové zóny.
Obraz dnes najdete v Národní galerii v Londýně, dcera v popředí není součást scenerie.
Nejslavnějším Seuratovým obrazem je každopádně Nedělní odpoledne na La Grande Jatte - to je ale v Institutu umění v Chicagu a osobně jsem ho neviděl.
Mimochodem, Monetův obraz Uhelné doky zobrazuje stejný most, jen o deset let dříve. A atmosféra obou obrazů je naprosto jiná, čímž popírám své předchozí tvrzení o impresionismu, ale to je na jindy🙂