Heinrich Maria Davringhausen - Básník Däubler (1917) zachycuje německého básníka Theodora Däublera (1876–1934).
◾️ Obraz je charakteristický stylizovaným a geometrickým zpracováním typickým pro Davringhausenovu tvorbu během období Nové věcnosti a Magického realismu.
🌈 Použití živých barev a výrazných tvarů odráží jak osobnost básníka, tak i umělcův zájem o kombinaci realismu se symbolikou.
👍 je považován za jedno z klíčových děl Davringhausenovy rané kariéry
👉 ukazuje jeho přechod od expresionismu k Nové věcnosti
🤡 Obraz nejenže zachycuje fyzické rysy básníka, ale také se snaží vyjádřit jeho vnitřní svět a filozofii
No a co to byla ta Nová věcnost a Magický realismus?
1️⃣ Vznikl ve Výmarském Německu, v době sociálního napětí, hyperinflace, politických bojů, ale i kulturních inovací probuzených dobou po první světové válce.
2️⃣ Nová věcnost vznikla jako reakce na expresionismus, přecházející k realistickému a někdy až chladně přesnému zobrazení společnosti.
3️⃣ Termín “magický realismus” zavedl kritik Franz Roh v roce 1925 pro popis tohoto nového uměleckého směru.
4️⃣ Díla reflektovala sociální napětí, morální úpadek, politický extremismus a důsledky ekonomického kolapsu.
5️⃣ Období bylo charakterizováno rostoucí kriminalitou, inflací, politickým násilím a společenským neklidem, což se odráželo v umění té doby.
🇩🇪 Umění Nové věcnosti bylo později odsouzeno nacistickým režimem jako “zvrhlé umění”, ale dnes je ceněno pro svůj realismus a emocionální hloubku. To byl případ i Davringhausena. Po nástupu nacistického režimu v roce 1933 uprchl se svou židovskou manželkou Lore Auerbach do exilu, nejprve na Mallorku, poté do Ascony, Paříže a nakonec do jižní Francie. V Německu bylo kolem 200 jeho děl odstraněno z veřejných muzeí.
🇬🇧 Obraz jsem nafotil v roce 2019 na výstavě “Magický realismus: Umění ve Výmarském Německu 1919–1933” v Tate Modern v Londýně.